Grattis Sverige!!!

Jag en stolt svensk som vill hylla Sverige en dag som denna. Denna text lägger jag in varje nationaldag

Sverige är fantastiskt och ett unikt land. Landet har inte enbart en nationaldag utan en hel nationalmånad, juni. Den börjar med Svenska Flaggans dag den 6 juni och avrundas på Midsommarhelgen. Detta vill jag fira idag med denna hyllning av vårt kära land.

John Eriksson monumentet i Washington

Visst har även Sverige en smutsig byk att tvätta i sin historia och nutid. Det är inte tal om annat. Det fina med Sverige och det styrelseskick vi har idag är att det är tillåtet att tala om detta och det är viktigt att göra det så vi inte upprepar våra och andras misstag.

Jag är väldigt stolt över det som är svenskt som den svenska kulturen och landets idrottsframgångar. Kommer aldrig glömma mina reaktioner när Pebben Axelsson satte 6-5 efter underläge med 1-5, 2003 mot finnarna i hockey VM i Finland, Salos och Forsbergs bedrift 1994 i Lillehammer, Ravellis straffräddning samma år, Zlatans klackspark mot Italien, Svenssons frispark mot Argentina eller när Sverige vann mot Paraguay VM 2010 i Berlin. Där tänker jag på de svenska fansen och Ljungbergs mål. Ni skulle sett min reaktion den 16 oktober 2012 när Rasmus Elm klappade in på övertid(!) 4-4 mot världens bästa lag efter underläge med 0-4 borta i Berlin. Detta tyska lag senare som slog Brasilien i Brasiliens eget VM med 7-1. Jag reagerade vid samtliga tillfällen lika starkt som Reinfeldt gjorde på läktaren när Merkel satt bredvid honom denna fantastiska dag och jag var väldigt glad och stolt som svensk.

Jag är lika stolt över den svenska kulturexporten i form av musik, litteratur och film som har stora framgångar internationellt. Jag är glad för att vi har allemansrätten så vi kan visa vilka skäl vi svenskar har för att vi ska vara stolta över vår svenska natur med den kultur- och naturgeografiska och biologiska mångfald den har. Jag är otroligt stolt över den svenska historiens prägling av Europa genom industriella innovationer som John Eriksson, Celsius, LM- Eriksson, Volvo, SKF m.fl. Jag är imponerad över att i vårt kulturarv har sedan 1766 som första land i världen införde tryckfriheten i vår grundlag

Foto: SVT/ den franske generalen, von Fersen och George Washington

Sen har vi historiska gubbar och gummor som jag som svensk är väldigt stolt över som t.ex. von Fersen som står porträtterad i en historisk målning bredvid General Washington och den franske generalen under det amerikanska frihetskriget då han var tolken samt deltog i drabbningarna mot britterna. Han var ju även älskare till den franska drottningen. Jag är stolt över Ostindiska compagniet. Jag är stolt över den fascination våra vikingar än idag ger oss och vår omvärld. För att inte tala om att Sverige 1783 var det förta landet att erkänna det nya landet i väster. Jag är otroligt stolt över Raoul Wallenberg. Jag är också stolt över att Sverige delar ut Nobelpriset. Jag är en mycket stolt och glad svensk för mycket av våra framgångar bygger på att vi har en tillåtande attityd och ”svenskifierar” andras kulturer och därmed har vi mångkulturen att tacka för våra framgångar industriellt, handel, idrottsligt, demokrati och kulturellt. Detta är min Sverigebild som jag vill förmedla om varför Sverige är ett fantastiskt land att leva i.

Loreen ESC 2012

Grattis till oss alla denna dag!

Tor Nilsson

2 reaktioner till “Grattis Sverige!!!

Lämna en kommentar